pondělí 19. září 2011

Apple iPad 2 ve službách fotografa - Jak jsem se stal “jablíčkářem”

Jestli se mi na tomto světě něco líbí, pak je to ta neustálá přítomnost změny “ve vzduchu”. Když jsem si v roce 2006 dělal v Kostarice legraci z Tomáše Hrubého a jeho Apple, což jsem tenkrát (v rámci přátelského souboje značek) komentoval slovy, že je to něco jako Nikon, netušil jsem, že o pár tisíc kilometrů severněji finišují dokončovací práce na produktu, který má převrátit celou jednu oblast byznysu vzhůru nohama. Ten připravovaný produkt se jmenoval iPhone a i když na svém startu vypadal dost neohrabaně, o pár let je z něj a jeho většího brášky - iPadu, symbol neuvěřitelné změny.

Že si letos koupím tablet, jsem byl rozhodnutý již začátkem roku. Jen by mne na začátku vůbec nenapadlo, že to bude iPad od Apple. Měl jsem tou dobou telefon HTC Desire s Androidem a byl jsem s ním nadmíru spokojený. Rozhlížel jsem se tedy automaticky i po tabletech s Androidem 3x. Jenže čím hlouběji jsem tuto oblast sledoval, tím více se mi do výběru zprvu nenápadně, později ale čím dál hlasitěji, vtíral iPad 2 od Apple.

iPad 2

Než spustím případnou vlnu vášní, rád bych napsal svá kritéria, která jsem si pro tablet dal a která snad objasní, proč to v květnu 2011, kdy jsem si tablet nakonec koupil, dopadlo zcela jinak, než jsem si původně představoval.

Tablet jsem chtěl především na práci. Nechtěl jsem si domu pořídit jen módní hračku, ale chtěl jsem, aby tablet plně nahradil notebook na všech cestách. Čím dál víc mne totiž přestávalo bavit ho sebou i s celým svým příslušenstvím tahat, byť ho mám v relativně minimalistickém provedení (MSI PR200 YA). Po zkušenostech z expedice do Ekvádoru jsem zjistil, že nepotřebuji žádné stovky gigabajtů místa pro uložení fotek, potřebuji mít něco, kam můžu fotky nahrát, provést rychlou kontrolu kvality, promazat, vybrat nejlepší, případně je upravit a nahrát na web. Potřebuji něco, s čím můžu pohodlně pracovat na internetu a v případě nutnosti to umí pomoci zahnat i “dlouhé chvíle”.

Z hlediska výkonových parametrů jsem chtěl, aby tablet měl dostatečný výkon na zpracování plných RAW souborů z Canonu EOS 5D Mark II nebo Canonu EOS 7D, kvalitní displej, dostatečnou kapacitu pro uložení fotek na cestách - min. 30GB, WIFI a 3G připojení, velkou výdrž a silnou aplikační podporu pro oblast mého použití.

Posledním kritériem bylo to, že chci, aby vše spolehlivě fungovalo, nemusel jsem se o to starat a zabralo to málo místa.

Když jsem si tohle všechno dal na jednu hromadu, tak jsem zjistil, že u Androida mám bohužel smůlu. Jednak v té době - a mimochodem ani dnes (začátek září) - se nedalo u nás oficiálně koupit žádné zařízení, které by splňovalo uvedené HW požadavky a i kdybych hodně slevil a koupil si v té době u nás jediný dostupný tablet Acer Iconia Tab A500, tak jsem narazil na druhý zásadní požadavek - dostatek použitelných aplikací.

Popravdě jsem byl v situaci, že jsem si řekl, že to všechno nějak překousnu a koupím si Iconiu od Aceru. Měl jsem již dokonce naklikanou objednávku v Alze, ale nakonec jsem ji neposlal. Prostě mi to nedalo a řekl jsem si, že když už do toho mám dát tolik peněz, tak se přeci jen na ten iPad od Apple podívám.

Na internetu jsem prošel všechny recenze od fotografů, porovnal spoustu parametrů a pořádně prozkoumal Apple Store s nabídkou aplikací. Chtě nechtě jsem musel přiznat, že Apple iPad 2 v konfiguraci 64GB, WiFi + 3G v černé barvě je přesně to, co splňuje mé požadavky, jde koupit a má neuvěřitelnou aplikační podporu. Jen je to Apple :-)

Asi týden jsem si to celé v hlavě procházel a díky tomu, že všude hlásili, že je iPad 2 u nás stejně beznadějně vyprodaný, odsouval jsem konečné rozhodnutí a s tichou nadějí čekal, že Samsung konečně oznámí nový Galaxy Tab s Androidem, který se mi velmi líbil, a bude po starostech. Jenže ten se k tomu stále neměl...

No a tak se stalo, že jsem se jednoho dne náhodou dostal do obchodního centra Harfa, kde jsem narazil na Apple prodejnu QStore. Příjemný personál mne provedl nabídkou jablíčkových produktů a já jen tak ve srandě řekl - prima, vezmu si iPad 2 v té nejsilnější konfiguraci v černé barvě. Protože v té době (květen 2011) byla diskusní fóra plná čekajících zájemců na svůj vysněný kousek, bral jsem to jen jako recesi k pobavení personálu. K mému překvapení následovala otázka - jeden, nebo víc kusů?

V duchu jsem si řekl - no co, je čas na změnu - a než jsem se pořádně rozkoukal, stal se ze mne “jablíčkář”. Dnes, pět měsíců poté, jsem moc rád, že jsem se takto tenkrát rozhodl.
iPad 2 - balení

Zkušenosti s tabletem jsou velmi obtížně přenositelné. Je to něco nového a není to moc s čím srovnávat. Je to něco, co si musí každý zkusit na vlastní kůži, aby si ověřil, jestli ano nebo ne.

Osobně si myslím, že tablet je pro fotografa skvělá záležitost. Jejich dnešní výkon a dostupný software umožňuje pracovat s RAW souborem v reálném čase. Nabízí úžasné možnosti, jak sdílet vlastní fotografie a učit se z fotografií ostatních. Pro iPad je k dispozici většina kvalitních fotografických časopisů, archivy světových fotografických agentur i specializované aplikace na cokoli si vzpomenete. A to vše v neuvěřitelně kompaktním provedení s dlouhou výdrží a podmanivým způsobem ovládání, které je velmi, velmi rozdílné od toho, na co je člověk zvyklí z “velkých” počítačů.

Na druhou stranu je třeba přiznat, že si za to člověk, alespoň v případě Apple iPad 2, pořádně zaplatí. Jestli se to vyplatí nebo ne, je na zvážení každého. Já po těch pěti měsících soužití s iPadem nelituji.

Tolik trochu obecný úvod. Můj přechod k Apple je pro mne osobně celkem zásadní “životní” změnou, tak to nešlo jinak.

Druhý díl, který vyjde příští týden, bude již zaměřen na praktické využití iPadu. Na závěr dnešního článku přidám ještě pár důležitých postřehů, které s nákupem iPadu, ale myslím, že tabletu obecně, souvisí.

1) Bez platební karty na internetu se neobejdete

Toto je z mého pohledu asi nejdůležitější věc, která s nákupem iPadu souvisí. Tablet je od výrobce vybavený sadou základních aplikací, která umožňuje pohodlnou práci s tabletem na internetu, prohlížení fotografií, čtení knížek, přehrávání videíí atd. Další aplikace se do tabletu dostanou pomocí obchodu Apple App Store. K plné funkčnosti je třeba zadat i číslo platební karty, která má povolené transakce přes internet. Dá se to samozřejmě obejít a založit si účet i bez platební karty, ale pak mám pro vás smutnou zprávu - většina kvalitních aplikací (nejen pro fotografy) je placená. Dobrá zpráva je, že jejich cena je většinou zlomkem toho, co je běžné v PC světě.

2) Dobře zvažte velikost paměti

Protože jsem si koupil iPad 2 v plné konfiguraci, tak až teď zpětně jsem si uvědomil, jak moc je důležité si na začátku dobře rozmyslet s jak velkou pamětí si tablet koupit. Vše, co se na tablet nainstaluje totiž zabírá stejnou paměť, která se využívá i pro ukládání fotografií či videí. Něco také zabere systém - alespoň v iPadu 2.

Obsazení paměti po 5 měsících používání

V konečném důsledku to pak vypadá tak, že můj iPad 2 má paměť 64 GB, pro uživatele je dostupných cca. 60 GB. Po pěti měsících používání mi aplikace, knihy, časopisy, videa a prezentační kolekce fotografií zabírají cca. 10GB. No, jsem rád, že jsem si nekoupil nic s menší pamětí.

3) Pozor na Micro-SIM u iPadu

Pokud si budete kupovat 3G verzi iPadu a budete jej chtít hned používat, tak si zajistěte, abyste měli “simku” v provedení Micro-SIM, což je něco jiného než Mini-SIM, což se často plete a sám jsem byl také překvapený. Naštěstí můj operátor nabízí výměnu na Micro-SIM zdarma.

První start - bez iTunes to nejde
4) Bez počítače iPad nenastartujete

Než Apple představí novou verzi operačního sytému iOS, který iPad pohání, je třeba počítat s tím, že k prvnímu nastartování tabletu je potřeba počítač s nainstalovaným programem iTunes. Bez toho končí první zapnutí na obrazovce s konektorem :-)

Připravovaná verze iOS 5, která má být k dispozici v průběhu podzimu, již tuto komplikaci řeší a bude stačit být připojený jen k internetu.

5) Nákupem tabletu to nekončí

Toto je vlastně částečný pouták na druhý díl. Na rovinu je třeba napsat, že nákupem tabletu to nekončí a je třeba mít v zásobě ještě další peníze. V peněžence i na kartě.

6) Pozor, je to návykové

Musím přiznat, že jsem se stal iPadovým závislákem :-) Což mne samotného stále nepřestává překvapovat.

A abych vás navnadil na další díl, tak přidávám názvy jednotlivých kapitol: Nákupem iPadu to nekončí, Foto aplikace, Kam vyrazit a jak tam asi bude, Čtení, Učím se od jiných, Cestuji, Trochu pracuji, O zábavu postaráno.

Všechny díly seriálu:

7 komentářů:

Jiří Šebek řekl(a)...

Jsem zvedav na druhy dil, co pouzivas za sw :)
Treba objevim nejaky co neznam.

Michal Kupsa řekl(a)...

Taky se tesim na druhy dil, je to fakt zajimavy a taky budu asi brzy jablickar .... ;o))

Jan Šmucar řekl(a)...

Taky se tesim na 2. dil. Tenhle je pekne napsany, obzvlaste toto se mi libi "Musím přiznat, že jsem se stal iPadovým závislákem :-) Což mne samotného stále nepřestává překvapovat." a je to dalsi kaminek do mozaiky proc se stat "jablickarem" :-)

Petr Šimon řekl(a)...

Jsem další, kdo se těší na druhý díl:-)

Anonymní řekl(a)...

To je tak jasný PR nějakýho zaplacenýho bloggera, že jsem to ani nedočetl... ach jo, jablečný produkty zbožňuju (zrovna píšu na 27" iMacu), ale tento článek je už příliš. A pokud bych se pletl, tak můj pocit z článku zůstane přesto stejný.

Petr Pazour řekl(a)...

:-) Pozdravujte iMaca. Můj je ještě někde na cestě. A to bude teprve čtení... :-)))

Petr Pazour řekl(a)...

Díky všem za komentáře. Druhý díl je na světě.

Apple iPad 2 ve službách fotografa - Tablet v akci I